17 februari 2012

Tågkaos - ja, vi har sett det förr

Jaha, så var det dags igen. Snö har, uppenbarligen helt oväntat, fallit i Sverige. Lika oväntade är inte de påföljande tågförseningarna, tvärtom. Precis som förra vintern, och förrförra, så bli varje resa mellan Nybro och Stockholm ett lotteri med dåliga odds. Åtminstone om man har förväntat sig att komma fram i tid. Oddsen för att man får stå och frysa är däremot mycket goda.

Men varför är det då så här? Och måste det vara så? Jo, ett: det är borgarna som sitter i regeringen. Och två: det måste givetvis inte vara så att det blir tågkaos så fort det kommer snö om vintern, det ska den svenska järnvägen självklart klara av. Men privatiseringar kombinerat med bristande underhåll och brist på spår gör att konsekvenserna av minsta störning blir stora. Vilket vi ju har sett i många fall.

Det är ett politiskt val det handlar om, där regeringen med berått mod låtit bli att underhålla och bygga ut järnvägsnätet efter de behov som finns. Dessutom driver regeringen på en långtgående privatisering av alla delar av järnvägen. Resultatet blir att tusentals resenärer drabbas, företag lägger transporter på lastbil när man inte kan lita på järnvägen och Sverige tappar i konkurrenskraft. Kostnaderna räknas i miljarder!
Den svenska järnvägen tillhör Europas mest avreglerade och utvecklingen fortsätter, trots att erfarenheter från exempelvis Storbritannien borde avskräcka den värsta privatiseringsextremist. För i och med privatiseringarna kan man inte heller samordna de resurser som finns, utan det blir duttande här och där istället. Händer det något så vill ingen ta på sig ansvaret och innan något görs så måste det göras klart vem som ska stå för fiolerna.

Vänsterpartiet vill istället satsa på den gröna infrastrukturen. Detta gör vi genom att sätta stopp för dessa vansinniga privatiseringar och avregleringar. Vi vill råda bot på kaoset genom massiva satsningar på nya järnvägar och kraftigt höjda anslag till banunderhåll. Vi vill stödja den lokala spårtrafiken genom att bygga nya banor och rusta upp lågtrafikerade banor så att de kan användas i stället för att läggas ner. Vi vill också avskaffa statens avkastningskrav på SJ och sänka lönsamhetsmålet så att pengarna man får in kan gå till att förbättra tillgänglighet och service i stället.

Det är satsningar som vi inte har råd att låta bli om vi ska säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft. Dessutom skulle det ge 17 000 nya jobb! Så kan vi bygga framtidens järnväg i Sverige istället för att steg för steg närma oss en infrastrukturell u-landsnivå.

Kaj Raving (V)

Lästips: Ulla om att regeringen skickar en dyr nota till skattebetalarna, Göran om att höja pensionsåldern, Ett hjärta RÖTT om att även forskarna sågar alliansens politik,

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Enligt Trafikverkets egen beräkning krävs det en satsning på 38 miljarder fram till 2021 bara för att problemen inte ska bli större. Dvs en rejäl ökning för att situationen inte ska försämras ytterligare. Ska det bli bättre krävs mycket mer. Men istället ska det bara lappas och lagas och ytterligare avregleras.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...